Een handige checklist voor uw belastingaangifte

De intrede van de zomer zorgt altijd voor een dubbel gevoel. Enerzijds lonken de barbecues, terrasjes en reizen. Anderzijds moet je nog die jaarlijkse verplichting voorbij: de belastingaangifte. Sommigen vullen die liever zelf in, anderen schakelen de hulp van een boekhouder in. In dat laatste geval moet je alle cruciale gegevens zien door te spelen. Dankzij deze handige checklist zie je niets over het hoofd. 

Je belastingaangifte zelf invullen? Zeker haalbaar. Maar door een boekhouder in te schakelen speel je net op veilig. Op voorwaarde dat je hem natuurlijk de juiste input bezorgt. Dankzij deze checklist creëer je orde in de fiscale chaos, en bespaar je jezelf én je boekhouder kostbare tijd (en dus misschien kosten!).

Algemene gegevens voor je boekhouder

  • Je persoonlijke gegevens (zoals adres, bankrekeningnummer, kinderen, burgerlijke staat …)
  • Alle gegevens over je zaak (tip: breng je bewijzen van inschrijving bij een sociaal verzekeringsfonds en btw-dienst zeker mee)
  • Je basisattest van je hypothecaire lening (of woonkrediet): als je nieuw bent bij je boekhouder

Documenten voor deel 1 van de belastingaangifte

  • Je fiscaal attest voor je woonkrediet (en eventueel de schuldsaldoverzekering)
  • Een bewijs van je pensioensparen en langetermijnsparen
  • Een overzicht van je stortingen voor dienstencheques
  • Het bedrag van je kosten voor kinderopvang
  • Je attesten voor fiscaal aftrekbare giften
  • Je attest voor de betaling van je verplichte ziekenfondsbijdragen (de zogeheten ‘verplichte bijdrage financiële verantwoordelijkheid’)
  • Eventueel roerende of onroerende inkomsten (verkregen via bijvoorbeeld Airbnb ofauteursrechten)
  • Andere bewijzen van belastingverminderingen: energiebesparende investeringen, beveiligingsmaatregelen, aandelenbewijzen in erkende ontwikkelingsfondsen …

Gegevens voor deel 2 van de aangifte (voor zelfstandigen)

  • Je uitgaande facturen
  • Je inkomende facturen van leveranciers (je beroepskosten of afschrijvingen)
  • Andere aankoopbewijzen (zoals bijvoorbeeld btw-bonnen van beroepsmatige uitgaven op restaurant)
  • Je fiscaal attest van je sociale bijdrage
  • De factuur van je boekhouder van het jaar voordien
  • Een overzicht van je voorafbetalingen voor het aanslagjaar 2016
  • Je bewijs van inschrijving bij een sociaal verzekeringsfonds (als je in 2015 zelfstandige werd)
  • Je attesten voor pensioensparen (VAPZ) of Gewaarborgd Inkomen
  • Je kantoorkosten: een attest voor je hypothecair krediet van je kantoorruimte of een bewijs van je maandelijkse huurkosten. En als je thuiswerkt: het attest voor je hypothecair krediet. Bereken dan ook de oppervlakte van die ruimte én de totale woonoppervlakte.

 

Misschien denk je nu: top, met dat lijstje kan ik mijn aangifte gewoon zelf invullen. Helaas, daarmee is de kous nog niet af. Hierboven staan de belangrijkste gegevens, maar sinds dit jaar telt de personenbelasting maar liefst 810 codes. De aangifte heeft zijn etiket van fiscaal labyrint dus niet gestolen. Daarom zijn de hulp (en ervaring) van een boekhouder zeker geen overbodige luxe.

Terug naar de nieuwspagina